Sosiaalisen median ulkoistaminen -Milloin se kannattaa?

Sosiaalinen media on nykypäivänä yksi tärkeimmistä kanavista markkinoinnin sekä myynnin tekemiseen. Monelle yritykselle somekanavien ylläpito voi kuitenkin tuntua pakkopullalta, aika vievältä ja haastavalta. Tämän takia moni pohtiikin, kannattaako sometekeminen ulkoistaa vai hoitaa itse. Tässä blogi artikkelissa käydään läpi sosiaalisen median ulkoistamisen hyödyt, haasteet ja milloin se on järkevä ratkaisu.

Miksi ulkoistaa sosiaalinen media?

Somemarkkinoinnin ammattilaisilla on:

  • Ymmärrys eri kanavista ja niiden algoritmeista

  • Kokemusta toimivista sisältöstrategioista

  • Ajantasaista tietoa trendeistä ja parhaista käytännöistä

Ajansäästö

Laadukkaan some sisällön tuottaminen vie aikaa:

  • Suunnittelu ja ideointi

  • Sisällöntuotanto (tekstit, kuvat, videot)

  • Julkaisujen ajastus ja optimointi

  • Kommentteihin vastaaminen ja kanavien ylläpito

Säännöllisyys ja johdonmukaisuus

Ulkoistaminen varmistaa:

  • Säännöllisen julkaisutahdin

  • Yhtenäisen brändiviestinnän ja visuaalisen some ilmeen

  • Jatkuvan läsnäolon ja vuorovaikutuksen

Milloin ulkoistaminen kannattaa?

Ulkoistamista kannattaa alkaa miettimään, jos yrityksellä ei ole aikaa tai osaamista somekanavien tehokkaaseen ylläpitoon. Kun kasvutavoitteet on kovat ja halutaan saada  somen kautta lisänäkyvyyttä ja tehdä somesta yksi myyntikanava tai halutaan olla nykyajan trendeissä mukana ja tehdä erottuvaa ja kiinnostavaa sisältöä someen.

Mitä haasteita ulkoistamisessa voi olla?

Sosiaalisen median ulkoistamisessa on hyvä tiedostaa, että yhteistyön alussa täytyy antaa vähän enemmän aikaa asialla, että saadaan kaikki prosessit hiottua kuntoon. On myös hyvä tiedostaa, että sisäisiä resursseja tarvitaan edelleen sisältöjen tarkastamiseen, kommentointiin ja seurantaan ja tätä varten on hyvä olla yhteyshenkilö kenen kanssa asioita hoidetaan. Laadukas ja ammattilaisen tekemä somemarkkinointi ei ole ilmaista ja varsinkin orgaaninen somemarkkinointi ei ole oikotie nopeaan kasvuun vaan vaatii pitkäjänteistä ja säännöllistä työskentelyä. 

Sosiaalisen median ulkoistamiselle on tärkeää luoda selkeät prosessit ja yhteiset pelisäännöt. Säännöllisten kuukausi palavereiden ja raportoinnin avulla pysytään puolin ja toisin kartalla siitä missä mennään, mikä toimii ja mitä kannattaisi tehdä toisin. Palvelusopimukset ovat ensimmäiset 3 kuukautta määräaikaisia ja tämän ajan tultua täyteen katsotaan puolin ja toisin onko yhteistyö täyttänyt kaikki odotukset. 3 kuukauden jälkeen yhteistyö jatkuu toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, 1 kuukauden irtisanomisajalla.

Vinkit onnistuneeseen sosiaalisen median ulkoistamiseen:

  1. Valitse kumppani huolella

    • Tutustu referensseihin

    • Varmista toimiala-ymmärrys

    • Keskustele tavoitteista ja työtavoista

  2. Luo selkeät prosessit

    • Viestintäkanavat ja -tavat

    • Hyväksyntäkäytännöt

    • Kriisitilanteiden toimintamallit

  3. Pidä langat käsissä

    • Osallistu strategian suunnitteluun

    • Seuraa tuloksia säännöllisesti

    • Anna palautetta ja kehitysehdotuksia

Sosiaalisen median ulkoistaminen on erinomainen ratkaisu yritykselle, joka haluaa tehostaa somemarkkinointiaan ja vapauttaa aikaa ydintekemiseen. Onnistunut ulkoistaminen edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua, oikean kumppanin valintaa ja selkeitä prosesseja.

Kiinnostaako sinua keskustella maksuttomassa tutustumistapaamisessa sosiaalisen median ulkoistamisesta lisää?

Seuraava
Seuraava

näin erotut somessa vuonna 2025!